40 نکته در رابطه با افزایش انگیزه در دانش آموزان



انگیزه، حالات درونی فرد است که موجب تداوم رفتارش تا رسیدن به هدف می‌شود. انگیزه ارتباط مستقیم و مثبت با پیشرفت تحصیلی دارد.

 به همین علت علاوه بر آنکه انگیزه وسیله‌ای برای پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته می‌‌شود، گاهی از آن به عنوان هدف نیز نام برده می‌شود، زیرا با افزایش انگیزه، پیشرفت تحصیلی نیز پدید می‌آید.

 از آنجا که هوش و استعداد تحصیلی به‌عنوان دو عامل اساسی در پیشرفت تحصیلی، کمتر تحت تأثیر معلم یا مربی واقع می‌شود، سعی بر آن است که با افزایش انگیزه دانش‌آموزان حداکثر بهره‌وری از هوش صورت گیرد. زیرا در حالت مساوی برابری هوش و استعداد تحصیلی افراد، مشاهده شده است که پیشرفت تحصیلی افراد با انگیزه چشمگیرتر بوده است. با وجود آنکه معلمان در تغییر هوش و استعداد تحصیلی نقش چندانی ندارند، ولی می‌توانند در بالا بردن انگیزه دانش‌‌آموزان مفید واقع شوند.

انگیزه به دو نوع درونی و بیرونی قابل تقسیم است. از انگیزه بیرونی می‌توان به تقویت‌کننده‌هایی چون پول، تائید، محبت، احترام، نمره و از تقویت‌کننده‌های درونی می‌توان به رضایت خاطر و احساس خوب از یادگیری اشاره کرد.

 آنچه که بیشتر موجب رفتار خود‌جوش می‌شود، انگیزه درونی است. هدف عمده فعالیت‌های پرورشی معلم یا مربی این است که دانش‌آموز به تدریج از انگیزه‌های بیرونی به سمت انگیزه‌های درونی هدایت شود.

 تفاوت اساسی افراد دارای انگیزه درونی با افراد دارای انگیزه بیرونی این است که افراد با انگیزه درونی احساس کفایت بیشتری در خود دارند و کمتر به دیگران اجازه می‌دهند که محرک رفتارشان شوند. این گروه از دانش‌آموزان، خود تعیین کننده رفتارها هستند و به خاطر کفایتی که در خود احساس می‌کنند، باور دارند که می‌توانند با رفتارشان بر محیط خود تأثیر بگذارند.

 این گروه از دانش آموزان با انگیزه درون‌گرا، تصورشان این است که موفقیت و عدم موفقیت در تحصیل به خاطر نحوه رفتار صحیح یا غلط خودشان است.

اما برخلاف آنها، دانش‌آموزان باانگیزه برون‌گرا، احساس بی‌کفایتی یا کفایت کمم داشته و همواره تصور می‌کنند که موفقیت آنها تحت تأثیر عوامل محیطی نظیر:

 معلم و سوالات سخت است. این گروه از دانش‌آموزان حتی اگر درس بخوانند، باز هم موفقیت چندانی نخواهند داشت. چرا که اندک تلاش آنها به خاطر همان انگیزه‌های بیرونی، همچون فرار از تنبیه یا کسب خواست معلم است. اینان در صورت کسب موفقیت اندک هم آن را به شانس و تصادف نسبت می‌دهند و نه به تلاش و استعداد خود.

این دانش‌آموزان حتی اگر نیم‌نگاهی به موفقیت داشته باشند، آنقدر آن را صعب‌الوصول می‌دانند که دست به عمل نمی‌زنند، در نتیجه هرگز طعم موفقیت را نخواهند چشید.

 در حقیقت گام اول در برخورد با این افراد چشاندن طعم موفقیت به آنها و درهم شکستن تصور منفی آنها در مورد دستیابی به موفقیت است. در این صورت است که «موفقیت»، «موفقیت» می‌آورد.

 از آنجایی که انسان آمادگی دارد تا فعالیت‌ها و تصوراتش را تعمیم دهد، موفقیت در یک درس منجر به موفقیت در دروس دیگر می‌شود و این موضوع در مورد دروس اصلی هر رشته مهم‌تر است.

 درواقع، ضعف درسی در این دروس منجر به بی‌علاقگی به تحصیل و گاهی حتی ترک تحصیل می‌شود و البته عکس آن هم صادق است. به همین علت به معلمان دروس اصلی هر رشته توصیه می‌شود، شرایط آموزشی و امتحانی را مطلوب نمایند و با ارزشیابی‌های مناسب فضای کلاس را لذت‌بخش کنند.

 

ادامه مطلب ...

به نام آفریدگار ریاضیات

ریاضی یعنی

   عشق به یک، به واحد، به خدای یکتا و رسیدن به او

   از طریق ریشه یابی و تعیین علامت ...

بودجه بندی دروس ریاضی درکنکور(88تا91)

دراین تصویر بودجه بندی دروس حساب دیفرانسیل وانتگرال ،ریاضیات پایه ،ریاضیات گسسته،آمارومدل سازی،جبرواحتمال،هندسه تحلیلی وهندسه پایه موجود میباشد. 

قابل استفاده دانش آموزان رشته ریاضی و معلمان گرامی

برای مشاهده تصویر به ادامه مطلب بروید.

  ادامه مطلب ...

روش های مطالعه مباحث گراف و نظریه اعداد درس ریاضیات گسسته

مبحث نظریه اعداد درس ریاضیات گسسته:

اگر بودجه بندی این مبحث را درکنکور 7 سال اخیر بررسی کنید متوجه می شوید که تعداد سوال های مطرح شده در هر سال متوسط 3 سوال می باشد .

دامنه مطالب در این مبحث بسیار زیاد است و شاید آموختن جزء به جزء کلیه نکات و همچنین حفظ کردن آنها علاوه بر وقت گیر بودن ضرورتی نیز نداشته باشد.

 روش های مطالعه :

1-   برای حل تست های که از قضیه بنیادی حساب که در قسمت اعداد اول مطرح می شود از اثبات این قضیه کمک بگیرید. نتایجی که از این قضیه گرفته می شود بسیار مهم است.

2-   درقسمت ب.م.م قضیه ای به نام بزو آورده شده است. این قضیه بسیار بسیار مهم است. نکات آنرا به دقت مطالعه کنید. بیشتر سوالات این بخش از این قضیه قابل حل می باشد.

3-   به تعریف دو عدد نسبت به هم اول و نتایج آن دقت کنید.

4-   در درون قضیه الگوریتم تقسیم نکته های زیادی وجود دارد از تمرین های کتاب برای آموزش کامل این نکات استفاده کنید.

5-   در عملیات جبری اعداد (جمع و تفریق) در مبنای غیر از ده، برخی ابتدا عدد را در مبنای 10 تبدیل می کنند و سپس عملیات را انجام می دهند. این کار بسیار وقت گیر و غیر منطقی است. جمع و تفریق را در مبنای اصلی تمرین کنید می بینید چقدر سریع تست حل می شود.

6-   قسمت های مثل استقرا و خوش ترتیبی را بیشتر باید مفهومی خواند ولی در مباحثی مثل الگوریتم تقسیم و هم نهشتی تست زیاد حل کنید.

7-   در پاسخ به سوالات هم نهشتی ابتدا دو طرف معادله را کاملا ساده کنید.در این صورت از خواص هم نهشتی بهتر استفاده می کنید.

8-   قضیه فرما یک حالت خاص قضیه اویلر می باشد که کاربد فراوانی دارد.

9-  در حل تست های سیاله خطی بهتر است یک جواب خاص معادله را پیدا کنید و بقیه جواب ها را با ضریبی از جواب اول بدست آورید.

 

پیشنهادات رتبه های برتر کنکور :

اصغر خرم-هفت کنکور

این مبحث در میان تمام مباحث درسی رشته ریاضی از مباحث سخت است. ولی با یکی دوبار خواندن و بررسی سوال های کنکورمی توان فهمید که این تست ها زیاد هم سخت نیستند.

عرفان قادری

در این مبحث دانش آموز فقط باید زیاد تست کار کرده باشدو از مثال زدن و عدد گذاری در سوال ها استفاده کند.

  ادامه مطلب ...

دانشمندان ریاضی و نظرات آنها درباره ریاضیات

جورج پولیا: ریاضیات عبارت است از اثبات بدیهی ترین چیز به نابدیهی ترین روش ممکن.

پواسون: زندگانی تنها به این درد می خورد که انسان به دو کار مشغول گردد:
اول: ریاضی بخواند، دوم: ریاضی درس بدهد.

کیلی: در هر چیز از جمله یک نظریه ریاضی زیبایی را میتوان درک کرد اما نمی توان توضیح داد.

ایمانوئل کانت: علم ریاضی درخشان ترین مثال برای این واقعیت است که چگونه استدلال محض دامنه تاثیر گذاریش را بدون کمک تجربه گسترش می دهد.

پیر فرما: و شاید آیندگان از اینکه نشان داده ام قدیمی ها همه چیز را نمی دانستند، سپاسگزار من باشند.

جان لاک: اثبات ریاضی مانند الماس قاطع و شفاف است، و با چیزی جز استدلال دقیق نمی توان به آن رسید.

دمورگن: نیروی محرکه ابداع ریاضی استدلال نیست، تخیل است.
  ادامه مطلب ...